
Išmoksite:
- Apibrėžti lietuvių literatūros krypčių bruožus.
- Analizuoti konkrečias istorines aplinkybes, veikusias bendrą XX a. pradžios, vidurio ir pabaigos Lietuvos kultūrinę situaciją; apibūdinti XXI a. Lietuvos kultūrinį kontekstą.
- Apibūdinti estetinės minties raidą; analizuoti įvairių stilių literatūros kūrinius, skirtingų žanrų literatūros tekstus.
- Analizuoti lietuvių literatūros autorių poezijos, prozos tekstus, lyginti lietuvių rašytojų tekstus su tipologiškai artimais kitų šalių autorių tekstais; vertinti lietuvių literatūros istoriją visuotinės literatūros istorijos kontekste.
Mokymosi temos:
- Bendra lietuvių literatūros charakteristika nuo spaudos draudimo laikų iki sovietmečio pradžios. Lietuvių liaudies meno svarba profesionalaus meno kūrėjų darbe. Estetinės minties atspalviai XX a. pirmosios pusės Lietuvoje.
- Kertiniai literatūros etikos postulatai ir jų validumas XX a. pradžios lietuvių literatūroje.
- Realizmas. Lietuviškasis neoromantizmas ir simbolizmas. Lietuviškojo avangardizmo tendencijos. Modernistinių ir postmodernistinių tekstų ypatybės.
- Nepriklausomos Lietuvos kultūrinio gyvenimo apžvalga.
- Sovietmečio literatūros charakteristika, privalomosios literatūros schemos.
- Egzodo literatūros reiškinys.
- Egzistencialistų proza sąstingio periodu (B. Radzevičiaus, R. Granausko, R. Klimo tekstai).
- Lietuviškasis magiškas realizmas (S. T. Kondroto ir J. Skablauskaitės proza).
- Lakoniška proza: B. Vilimaitė ir R. Lankauskas.
- Intelektualiosios prozos fenomenas: R. Klimas ir V. Martinkus.
- Naujausias lietuvių romanas: S. Parulskis, R. Šerelytė, R. Aškinytė, Laura Sintija Černiauskaitė.
- Būsenų proza trečiojo tūkstantmečio lietuvių literatūros kontekste. Žanrų susiliejimo reiškinys.
Studijų laikotarpis:
nuo vasario 1 d. iki gegužės 20 d. (nuotoliniu būdu)

Išmoksite:
- Suprasti sakytinę kalbą, paskaitas, net sudėtingesnius samprotavimus, jei tema yra pakankamai žinoma.
- Suprasti daugumą TV naujienų ir aktualijų programų, filmų bendrine kalba.
- Skaityti aktualiomis temomis parašytus straipsnius, suprasti šiuolaikinę literatūrinę prozą.
- Spontaniškai ir laisvai bendrauti žodžiu ir raštu, dalyvauti diskusijose žinomomis temomis, išreikšti ir apginti savo nuomonę.
- Išsamiai apibūdinti dalykus, susijusius su savo interesais, paaiškinti savo požiūrį, išdėstyti pasirinkimų pranašumus ir trūkumus.
- Parašyti aiškų, išsamų tekstą įvairiomis temomis (esė, laišką, pranešimą), perteikti informaciją ir išreikšti asmeninę nuomonę.
- Taikyti kompensavimo strategijas, padedančias bendrauti, kai kalbinės žinios ribotos.
Mokymosi temos:
- Kaip papasakoti apie mokyklą, universitetą, mėgstamus dalykus, studijų programas, profesijos pasirinkimą; kaip kalbėtis apie kalbų mokymą ir mokymąsi.
Žodynas: švietimo sistema, įstaigos, programos, egzaminai, kalbos ir tarmės.
Gramatika: priesaga –imas, konstrukcija „užuot + dalyvis“, kuopiniai skaitvardžiai, prielinksniai apie, pagal. - Kaip kalbėti apie tradicijas ir šventes; kaip nudžiugti, apgailestauti, remtis kito nuomone, pabrėžti, apibendrinti; kaip atpasakoti tekstą, papasakoti apie renginį.
Žodynas: tradicijos ir šventės.
Gramatika: būsimojo laiko dalyviai, įterpiniai (pvz., „aišku“, „deja“), jungtukai, apibendrinamieji įvardžiai, neasmenuojamos veiksmažodžio formos. - Kaip apibūdinti charakterį, tautinius bruožus, kalbėti apie emocijas, prietarus, auklėjimą.
Žodynas: charakterio savybės, sveikata, jausmai.
Gramatika: bendroji daiktavardžių giminė, kokybės kilmininkas, būtojo kartinio laiko dalyviai, savęs įvardis, priesagos –uolis, –utis, jaustukai. - Kaip kalbėti apie buities nesklandumus, remontą, automobilio priežiūrą; kaip guostis, skųstis, patarti.
Žodynas: buitis, remontas, automobilis.
Gramatika: priesagos –inis, –inti, reikiamybės dalyviai, dalelytės (pvz., „tik“, „vos“). - Kaip apibūdinti augalus, gyvūnus, gamtą, diskutuoti apie gamtosaugą, perteikti gamtos garsus.
Žodynas: flora ir fauna, kaimas, ekologija.
Gramatika: priesaga –ynas, sudurtiniai žodžiai, ištiktukai, deminutyvai, tęstinio veiksmo raiška.
Studijų laikotarpis:
nuo rugsėjo 2 d. iki lapkričio 30 d. (nuotoliniu būdu)
nuo vasario 1 d. iki gegužės 20 d. (nuotoliniu būdu)

Išmoksite:
- Skaityti nesudėtingus lietuviškus tekstus.
- Atpažinti ir suprasti žinomus žodžius bei svarbiausias frazes įprasčiausiose kasdienėse situacijose.
- Suprasti šnekamąją lietuvių kalbą, kai kontekstas susijęs su kurso metu aptartomis temomis.
- Pasiteirauti, suteikti informaciją ir palaikyti pokalbį kurso metu studijuotomis temomis.
Mokymosi temos:
- „Susipažinkime. Kas Tu esi? Kas tavo draugas?“ Žodynas: prisistatymas, gimtoji šalis, tautybė, kalbos, adresas, telefono numeris. Gramatika: abėcėlė, vardininko ir kilmininko linksniai, esamojo laiko A tipo veiksmažodžiai.
- „Vieta ir laikas. Koks Tavo miestas? Kur ir kada susitinkame?“ Žodynas: miesto objektai, kryptys, metų ir paros laikas, valandos. Gramatika: vietininko linksnis, vietos prielinksniai, galininko linksnis, esamojo laiko I tipo veiksmažodžiai.
- „Maistas ir gėrimai. Ar skanu?“ Žodynas: maisto produktai, gėrimai, būdvardžiai apibūdinti maisto produktams. Gramatika: būdvardžių ir daiktavardžių derinimas, esamojo laiko O tipo veiksmažodžiai, tariamoji nuosaka mandagumui reikšti, prielinksniai su ir be, įnagininkas.
- „Šeima. Ar turi didelę šeimą?“ Žodynas: šeimos nariai, profesijos, būdvardžiai žmonėms apibūdinti. Gramatika: būtasis ir būsimasis laikai, liepiamoji nuosaka, naudininkas, šauksmininkas.
Studijų laikotarpis:
nuo rugsėjo 3 d. iki lapkričio 26 d. (auditorijoje Vilniuje)

Išmoksite:
- rašytiniuose tekstuose ir paprastuose pokalbiuose vartoti įvardžius;
- vartoti būdvardžius, juos laipsniuoti;
- vartoti kiekinius ir kelintinius skaitvardžius;
- vartoti veiksmažodžius visais laikais, sangrąžinius veiksmažodžius, liepiamąją ir tariamąją nuosakas, veiksmažodžius su priešdėliais;
- vartoti mažybines formas;
- vartoti prielinksnius.
Mokymosi temos:
- Įvardžiai: asmeniniai įvardžiai, sangrąžinis įvardis savęs, klausiamasis įvardis kas, apibendrinamieji įvardžiai viskas ir niekas, parodomieji įvardžiai šis ir tas.
- Būdvardžiai: būdvardžių derinimas, bevardė giminė, būdo prieveiksmiai, laipsniavimas: aukštesnysis ir aukščiausiasis laipsniai.
- Skaitvardžiai: kiekiniai ir kelintiniai skaitvardžiai, skaitvardžių derinimas.
- Veiksmažodžiai: laikai, sangrąžiniai veiksmažodžiai, liepiamoji ir tariamoji nuosakos.
- Priesaginė mažybinių formų daryba.
- Veiksmažodžių su priešdėliais daryba ir jų derinimas.
- Prielinksniai ir jų derinimas.
Studijų laikotarpis:
nuo rugsėjo 5 iki lapkričio 28 d. (nuotoliniu būdu)

Jūs išmoksite:
- apibūdinti XIX-XXI a. lietuvių gyvensenos raidos dėsningumus,
- įvertinti tradicijos ir inovacijos, unikalumo ir universalumo santykį lietuvių materialinės ir dvasinės kultūros srityse,
- palyginti skirtingų lietuvių kartų gyvenseną, papročius ir tradicijas.
Turinys (temos):
- Pagrindiniai lietuvių gyvenamosios aplinkos bruožai.
- Ūkinė veikla: pagrindiniai verslai ir užsiėmimai.
- Mityba.
- Santykiai tarp žmonių (bendruomenė, kaimynystė, lyčių vaidmenys).
- Kasdienybė ir šventinis laikas.
- Tradicinės kalendorinės šventės.
- Kalendorinių švenčių transformacijos ir pritaikymas miestietiškam gyvenimo būdui.
- Valstybinės šventės.
- Gyvenimo ciklo papročiai ir šeimos šventės.
- Tradicinis folkloras ir pagrindiniai jo žanrai (dainos, pasakos, trumpieji pasakymai).
- Šiuolaikinis folkloras: naujai atsiradę folkloro žanrai ir jų reikšmė bei dabartiniam žmogui.
- Veiksniai, sąlygoję lietuvių gyvensenos ypatumus ir jų kaitą.
- Lietuvos etnografinių regionų skirtumai seniau ir dabar: paveldo saugojimas.
Dalykas bus dėstomas ketvirtadieniais 15:00-16:30. Nuo rugsėjo 4d. iki lapkričio 27d.
- Dėstytojas: Giedrė Barkauskaitė

Išmoksite:
- Vartoti sudėtingas gramatines kategorijas rašydami ir kalbėdami – pasakodami apie kasdienį gyvenimą ir diskutuodami konkrečiomis temomis.
- Nusakyti emocijas, jausmus, svajones, smulkiai nupasakoti lūkesčius, tikslus.
- Vartodami skirtingas veiksmažodžių formas ir sudėtinius sakinius, papasakoti apie savo įspūdžius, pvz., perskaitytą knygą, aplankytą parodą ar koncertą, pamatytą filmą.
- Taikyti gramatikos taisykles sakytinėje ir rašytinėje kalboje.
Mokymosi temos:
- „Aš ir mano draugai. Ar svarbu draugauti?“. Žodynas: žmogaus būdas, emocijos, jausmai. Gramatika: būtasis dažninis laikas, įvardžiuotiniai būdvardžiai ir jų vartojimas.
- „Lietuvių valgymo įpročiai. Sveikas maistas: gaminti namuose ar valgyti kavinėje?“. Žodynas: maisto gaminimas, virtuvėje naudojami įrenginiai, patiekalų receptai, prieskoniai. Gramatika: sangrąžinių veiksmažodžių asmenavimas.
- „Atsiminimai, dienoraščiai, laiškai. Mano istorija“. Žodynas: giminystės ryšiai, žanrų pavadinimai, prieveiksmių vartosena. Gramatika: tariamoji ir liepiamoji nuosakos.
- „Kartą gyveno... Grožinė literatūra mūsų gyvenime“. Žodynas: literatūros žanrai, personažai. Gramatika: esamojo ir būtojo laiko veikiamosios rūšies dalyviai, jų funkcijos ir vartojimas.
- „Vieta ir erdvė. Tapatybė ir ekologija“. Žodynas: politika, visuomeninis gyvenimas, kultūra. Gramatika: esamojo ir būtojo laiko neveikiamosios rūšies dalyviai, jų funkcijos ir vartojimas.
- „Kultūra ir subkultūra. Kaip gerai vieni kitus suprantame?“. Žodynas: subkultūrų grupės, tarptautinių žodžių lietuvių kalbos atitikmenys. Gramatika: pusdalyvis ir padalyvis, funkcijos ir vartosena.
Studijų laikotarpis:
nuo rugsėjo 2 d. iki lapkričio 27 d. (auditorijoje Kaune)

Išmoksite:
- Taikyti gramatikos taisykles sakytinėje ir rašytinėje kalboje.
- Rašyti tekstus, susijusius su dalyko metu studijuotomis temomis.
- Dalyvauti pokalbiuose, susijusiuose su dalyko metu studijuotomis temomis.
- Suprasti ir vartoti komunikacijai viešoje erdvėje svarbias frazes.
- Išreikšti savo nuomonę ir užduoti klausimus.
Mokymosi temos:
- „Svetimų kraštų nebūna“ (kelionės ir transportas). Žodynas: transporto priemonės, atvykimo/išvykimo laikas, atostogos ir kelionės, turizmas. Gramatika: laiko ir vietos prielinksniai, klausiamieji žodžiai, skaitvardžiai, priešdėliai.
- „Visur gerai, bet namie geriausia“ (namai ir buitis). Žodynas: pastatai, namas ir butas, baldai ir buitis, nuoma. Gramatika: būdvardiškųjų žodžių linksniavimas, būdvardžio laipsniai.
- „Žuvims vanduo, paukščiams oras, o žmogui – visa žemė“ (klimatas ir oras). Žodynas: klimato zonos, metų laikai, oro kaita, gamtos reiškiniai. Gramatika: valdymas ir derinimas, skaitvardžiai, bevardė giminė ir prieveiksmiai.
- „Nėra blogo oro, yra tik bloga apranga“ (mada ir stilius). Žodynas: apranga ir aksesuarai, apsipirkimas, mada. Gramatika: būdvardžių daryba, liepiamoji ir tariamoji nuosaka, sudėtiniai pažyminio sakiniai (kuris, kuri).
- „Sveikame kūne sveika siela“ (sveikata ir higiena). Žodynas: kūno dalys, sveikata ir medicina, sveika gyvensena, higiena ir kasdieninė rutina. Gramatika: deminutyvai, sangrąžiniai veiksmažodžiai, sudėtinių sakinių jungtukai.
Studijų laikotarpis:
nuo rugsėjo 2 d. iki lapkričio 27 d. (nuotoliniu būdu)

Išmoksite:
- Skaityti nesudėtingus lietuviškus tekstus.
- Atpažinti ir suprasti žinomus žodžius bei svarbiausias frazes įprasčiausiose kasdienėse situacijose.
- Suprasti šnekamąją lietuvių kalbą, kai kontekstas susijęs su kurso metu aptartomis temomis.
- Pasiteirauti, suteikti informaciją ir palaikyti pokalbį kurso metu studijuotomis temomis.
Mokymosi temos:
- „Susipažinkime. Kas Tu esi? Kas tavo draugas?“ Žodynas: prisistatymas, gimtoji šalis, tautybė, kalbos, adresas, telefono numeris. Gramatika: abėcėlė, vardininko ir kilmininko linksniai, esamojo laiko A tipo veiksmažodžiai.
- „Vieta ir laikas. Koks Tavo miestas? Kur ir kada susitinkame?“ Žodynas: miesto objektai, kryptys, metų ir paros laikas, valandos. Gramatika: vietininko linksnis, vietos prielinksniai, galininko linksnis, esamojo laiko I tipo veiksmažodžiai.
- „Maistas ir gėrimai. Ar skanu?“ Žodynas: maisto produktai, gėrimai, būdvardžiai apibūdinti maisto produktams. Gramatika: būdvardžių ir daiktavardžių derinimas, esamojo laiko O tipo veiksmažodžiai, tariamoji nuosaka mandagumui reikšti, prielinksniai su ir be, įnagininkas.
- „Šeima. Ar turi didelę šeimą?“ Žodynas: šeimos nariai, profesijos, būdvardžiai žmonėms apibūdinti. Gramatika: būtasis ir būsimasis laikai, liepiamoji nuosaka, naudininkas, šauksmininkas.
Studijų laikotarpis:
nuo rugsėjo 2 d. iki lapkričio 27 d. (nuotoliniu būdu)

Tai įvadinis studijų dalykas, skirtas platesnei, nespecializuotai auditorijai, kuris atveria svarbiausias istorines lietuvių diasporinės tautos susiformavimo aplinkybes nuo seniausių laikų iki šiandien. Iki šiolei labiausiai migruojančios Europos Sąjungos tautos bendrasis pasakojimas (bent jau bendrų vidurinės mokyklos programų lygmenyje) yra perdėm grindžiamas uždaros etno-lingvistinės bendruomenės vaizdiniais. Šiame studijų dalyke atskleidžiama ilgaamžė lietuvių mobilumo trajektorija nuo Viduramžių užkariautojų iki pramoninės epochos ekonominių emigrantų, parodoma pasikartojantys masinės išeivystės periodai, juos atitinkantys savos praeities aiškinimai, pastebimi jau A.Vijuko-Kojalavičiaus istorijoje, ir daug vėliau - pirmuosiuose S.Daukanto veikaluose. Studijų dalyke dėstomos lietuvių diasporos visuomeninės, kultūrinės, politinės veiklos patirtys, pristatomas atminties vertas paveldas. Kreipiamas dėmesys į liaudies diplomatijos veiksmus bei pasaulio lietuvių vaidmenį modernios Lietuvos atsiradimo ir pasikartojančio atgimimo epochose. VDU vaidinant pasaulio lietuvių universiteto vaidmenį, šis kursas labiausiai reprezentuoja globalios lietuvijos tapatumus.
Sukurta: 2017 02 03
- Dėstytojas: Egidijus Balandis
- Dėstytojas: Ingrida Dačiolienė

Šis dalykas yra skirtas ukrainiečiams, norintiems pradėti savarankiškai mokytis lietuvių kalbos arba tęsti mokymąsi. Šiame kurse paaiškinimai pateikiami ukrainiečių kalba, užduotys tikrinamos automatiškai, todėl mokytis savarankiškai yra paprasta. Besimokantieji, jau lankantys lietuvių kalbos kursus, šioje priemonėje gali rasti papildomos mokomosios medžiagos, taip pat teorinės medžiagos paaiškinimų ukrainiečių kalba. Mokomoji priemonė taip pat naudinga ruošiantis pirmosios kategorijos valstybinės kalbos mokėjimo egzaminui. Lietuvių kalbos ukrainiečius mokantys dėstytojai čia gali rasti naudingos teorinės medžiagos ir įdomių praktinių užduočių.
Sukurta: 2025 01 09
- Dėstytojas: Laura Kamandulytė-Merfeldienė
- Dėstytojas: Joris Kazlauskas
- Dėstytojas: Teresė Ringailienė